CARPE DIEM

Alla inlägg under februari 2010

Av erikacarpediem - 25 februari 2010 04:47
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av erikacarpediem - 24 februari 2010 16:58


Teratogener

 

Teratogener är substanser eller tillstånd som under havandeskapet stör den normala utvecklingen & orsakar fosterskador. Teratologi etablerades som vetenskap på 70- talet & är framför allt grundad på forskning på försöksdjur.

 

Huvudsakligen fyra saker kan drabba ett foster som exponeras för en teratogen; Död, missbildning, tillväxthämning & funktionsnedsättning. Alla teratogener orsakar inte samtliga skador, alkohol gör det dock. Det finns ett starkt samband mellan mängden av teratogen & omfattningen av den skada den orsakar. Även tidpunkten för exponeringen & sättet det sker på, möstret, har betydelse för skadornas utbredning & svårighetsgrad.

 

Exempelvis orsakar exponering för en teratogen under embryots tidiga utveckling fysisika missbildningar, medan exponering under den senare delen av graviditeten påverkar barnets storlek. Likaså ger kraftigt " festdrickande" , även om det endast är då & då, annorlunda skador än vad som ges av lättare , men mera regelbundet drickande.

 

Hjärnan påverkas under hela graviditeten & alkohol tillhör den grupp teratogener som orsakar skador på hjärnan & övriga centrala nervsystemet. För att denna typ av teratogener även ska framkalla fysiska skador krävs större doser. Beteendestörningar kan med andra ord framträda trots att inga  som helst fysiska skador kunnat konstaterats.

 

 Risk & Prognos

 

Prognosen för barn med FAS/FAE är inte god. Dock har man genom studier kunnat konstarera att barn som tidigt, helst före 6 månaders ålder, placeras i foster- eller adoptivhem har mindre  psykosociala problem  under uppväxten.

Stabila & trygga uppväxtförhållanden är den viktigaste faktorn för att begränsa konsekvenserna av skadorna.

 

Man har funnit att kvinnor som missbrukat länge löper större risk att föda barn med FAS/FAE, jämfört med kvinnor som är i början av ett missbruk.  Det yngsta barnet i en syskonskara löper alltså större risk att skadas, även om moderns konsumtion varit oförändrad under alla graviditeter. En uppskattning av befintliga  data anger att mellan 25% & 45% av kroniskt alkoholiserade mödrar föder barn med fullt utvecklad FAS.

 

Alkohol bland kvinnor i fertil ålder används oftare än cigaretter 6 illegala droger. Även kvinnor som endast dricker i sociala sammanhang löper en ökad  risk för missfall, dödfödda barn, prematurbarn, barn med undervikt samt barn med avvikande längd eller huvudomfång.

 

 

FAS
Av erikacarpediem - 24 februari 2010 07:16

Jaha, ny dag med nya möjligheter & kanske glömligheter, hahaha!!!


Japp, denna dag har inte börjat bra känns som att det lär bli en dag som igår

Visst lite värk har jag nu när Tiparol OD är utsatt, men värre får den f-n inte bli, men det styr inte jag över utan den kommer när den kommer & då skriker jag av smärtor.

Men men får se hur dagen artar sig, kanske försvinner den jobbiga känslan som satt sig hårt inombords eller så försvinner den inte.

Borde nog maila min läkare & kolla upp med mot ångesten för att ha sån stark ångest jag hade igår kväll är ohållbart.



See ya later friends

Av erikacarpediem - 23 februari 2010 18:33


Fyra dar har gått sedan den 19/2, dagen då min läkare ringde & vi disskuterade min huvudvärk

Han sa att den kunde bero på emn infektion.

Jag frågade om huvudvärken kunde bero på Tiparol OD ( smärtstillande, depåtablett)

han kollade biverkningarna, men säker var ingen av oss.

Han satte ut den, hur länge kommer jag inte ihåg. Ett tag tror jag han sa & det är lång tid för mig att klara mig ENBART på dom billiga & icke verksamma smärtstillande som finns på apoteket eller i daglivaruhandeln.

Ta i trä än har jag ingen värk i rygg, bäcken & ben.

Hoppas att den håller sig låångt borta & inte dyker upp alls, men säker kan jag inte vara, litar inte på min kropp.

När som kan jag få fruktansvärda smärtor & bli liggandes en vecka eller mer.

Sjukgymnastik, nope man ska klara sig på sina övningar man en gång fått & inte vara en börda för dom

Hemtjänst JA TACK

Hur länge ska jag orka med skiten själv utasn hjälp från kommunen?? Ingen aning.

Rädd att schermat inte håller som min kontakperson & jag gjort åt mig.

Boendestöd, Ja gärna

Färdtjänst, JA TACK

MEN  jag tvingas klara mig själv, vilket jag snart inte fixar längre.

Att bara bära en astung tvättkorg varenda j-vla gång till tvättstugan fungerar inte längre.

tvättar en liten maskin två ggr/vecka inte mycket men mer fixar inte jag.

Sluta se mig som frisk, när jag f-n inte är det, lägg ner era idiotier, inget hjälper längre. Inte ens mot ångesten som ekar varenda dag i mig.

 

Kommer jag verkligen klara denna lååånga period utan min Tiparol OD.

Hoppas kan jag alltid göra, men känner mig själv bättre än vad andra gör.

Några vet hur jag mår fysiskt. Andra inte. Vissa förstår, andra inte.

 

Men det finns fem idioter som säger:" Du kan jobba, lite värk dör man inte av, du är ju så j-vla lat".

Sorry, men det handlar inte om LATHET från min sida, ser ni ens hur jag kämpar varenda j-vla dag??

NEJ, ni blundar & vägrar inse verklighenten som jag lever i.

Vakna idioter & titta,se hur jag kämpar själv utan den hjälp jag har rätt till från kommunen.

 

Tacksam för dom personer som verkligen ser hur jag mår dag ut & dag in.

Som ser hur jag kämpar.

Men kämparglöden slocknar snart, orken tryter mer & mer för varje dag.

Vill bara få¨den hjälpen jag behöver innan det händer en olycka ute eller inne.

Att jag trillar & slår mig, sjukhusvistelse under en lång tid.

 

 

 

 

 

Av erikacarpediem - 23 februari 2010 11:36


Allt känns piss just nu, kan ju iof sig bero på att jag nyss varit sjuk.

 

Men så här borde jag inte känna mig, liten & rädd för allt.

Tvättstugan stinker surt varenda j-vla gång mn är där inee, va f-n pissar folk i rännan bakom maskinerna eller??

Att handla är jättejobbigt med all ångest, varför kan inte vi ensamstående få handla via nätet av dessa företag sdom kör ut matkassar till familjer varje vecka för??

 

Ångesten är megastark nu & lär så förbli resten av dagen, inget fungerar på d planet heller. JAA Jag försöker, men vill bara ge upp nu på en gång, orkar inte med den längre.

 

Finns bara en person jag tar mig genom dagarna för, min skatt, japp min son, min fina, underbara store son.

Pratade med honom igår & han frågade mig när vi skulle ses nästa gång.

Får inte säga för mycket till honom då han ännu inte förstår

Så mitt svar blev: Det dröjer jättelänge innan vi ses nästa gång, men vet vad?? Mamma äslar dig så mycket ja ända upp till månen & längre än så.

Ingen annan än han älskar jag så mycket. 

Inte ens min egna jobbiga & störande morsa

 

Nej hon är som är & tjatar ständigt om saker jag borde göra, ge upp människa jag är f-n vuxen klarar mig själv. Ge upp, hur mycket du än tjatar ju mindre kommer jag att lyssna & sen leder det bara åt ett håll att jag bryter kontakten med dig.

Du tror att du vet bäst, men sorry det gör du inte längre.

Vad vet du om hur det är att ständigt vara ung & ha två handikapp??

FAS= Fetalt Alkoholsyndrom

Ja den orskade du då jag ditt öälskade barn låg i din mage, ingen vet exakt hur mycket du drack under den tiden & skulle jag ställa dig mot väggen & kräva ett svar på frågan så svarar du med en löjlig undanflykt, sorry vet va du går för bara så du vet

 

Kronisk foglossning

Vet inte hur den uppkom under foster tiden, men tror att den är en orsak av ditt j-vla supande.

 

kommer du ihåg den där gång då du var & hälsade på oss när vi bodde hos Monsler.

Jag minns dagen som om det vore igår.

Kommer ihåg vad Sylvia ( familjehems mamman) kom & sa till mig & sedan vad jag sa till dig ute i köket

 

Sylvia: Ertika, din mamma mår dåligt idag

Jag ropade in dig från balkongen där du satt & pratade med dom andra i familjen

Räckte med att du böjde dig ner & frågade va jag ville

Jag: 2Mamma, snälla sluta dricka jag gillar inte att se dig sådan

Lova mig att du lägger av" 

Mamma:"Jag lovar att sluta dricka för din & dfina bröders skull"

Mitt barnahjärta grät floder av sorg den dagen

Några år senare blev du periodare & Då hade jag flyttat hem till dig., första julen var hemsk, Jenny & Andres skällde ut dig som f-n då, trodde hela huset skulle rämna över oss.

Jag var jättearg för att du drack.

När vi sedan flyttade till andra sidan av satan så blev jag mamma åt min egna mamma & vems fel var d att jag sommaren -00 blev jättesjuk & fick vistas på skukhuset, jo ditt fel helt å hållet. di ville ha en syndabock att lasta alla dina problem på & vem blev det, jo lilla oskyldiga jag.

Glad att jag flyttade till Carlsons när jag blev utskriven från sjukan.

Du hatade astt jag flyttade till dom, men jag gjorde bara vad jag behövde för överleva & slippa se dig full.

Ditt periodande slutade sommaren-04.

Men jag vet att det ligger latent i din kropp & ja då den dagen kommer har du varken dotter eller dottersom längre.

 

 

 

 

 

 

 

Av erikacarpediem - 21 februari 2010 15:58

Sorry friends kommer inte bli mycket bloggande från min sida dom närmaste dagarna.

 

Infektionen som legat å grott i kroppen sedan den 12/2( dagen då huvudvärken satte igång) har äntligen brytit ut.

 

Så nu sitter man här med feber, feberfrossa, rinnande näsa & värk i kroppen.

 

 

  

 

 

  

 

 

 

Av erikacarpediem - 20 februari 2010 12:11

 Vill inte ha mer snö nu, det räcker med snön som föll heela em igår, under natten & ovädret innan idag. men inte slutar det snöa, nej det faller ännu utanför mitt fönster i vardagsrummet, inte lika mycket som innan dock.

 

utanför porten ser det ut som hej kom & hjälp mig, ca 15 cm snö att gå i innan man når gångvägen, fy på Finnvedsbostäder, skotta gångvägarna kan ni göra men inte utanför portarna.

Stackars gamlingar med rullatorer, hur ska dom orka lyfta sin rullator över snöhögen utanför porten??

Skärpning tack!!!

 

Så här ser det ut utanför min port

 

  

Precis utanför portdörren

 

  

Höger sida vid porten

 

  

Vänster sida vid porten

 

Men några som måste vara lyckliga över all denna snö är alla sportlovslediga barn som kan vara i pulkabacken heela dagen lång

 

 

Av erikacarpediem - 19 februari 2010 20:21


Ändra typsnittet??

Veti katten om jag vill d då jag känner mig hemma i comic sans

 

Vilket av dom nedanstående tycker ni är snyggast & var ÄRLIGA tack

 

Hej

 

Hej

 

Hej

 

Eller ska jag ha kvar comic sans

Presentation


Tjej på 26 år!!

Tar dagen som den kommer
Följ min resa från sjuk till frisk



Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Vad ska jag blogga om
 D jag känner för
 Citat
 Hälsa
 Mode

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Länkar

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards