CARPE DIEM

Alla inlägg under april 2011

Av erikacarpediem - 12 april 2011 17:48

Min storebror Anders, Min storasyster Jenny & mina småbröder David & Kalle.

Vi träffas sällan alla vfem då Jenny & Anders bor ovanför Stockholm. Men ca varanann jul kommer antingen syrran eller brosan ner över jul.



Av erikacarpediem - 12 april 2011 17:43

Ljugråa mysbyxor m döskalle på vänster ben

Hoodtröja med texten: LOVE

ljusgrå strumpor på fötterna

Av erikacarpediem - 12 april 2011 17:34

Vid 9 års ålder blev jag kristen & efter flytten till mamma- 94 tappade jag den tron & dom senaste åren så har den kommit & gått men den finns nånstans där inne & väntar på att bli fram plockad. Kanske försvinner då det jobbiga som jag upplever just nu.


Av erikacarpediem - 10 april 2011 23:29

Slipp ångest och oro 


 

Att känna oro, ångest eller nedstämndhet i perioder är helt normalt. Men upp till en fjärdedel av oss riskerar att någon gång i livet drabbas av allvarligare besvär som panikångest eller depression. Stress är en bidragande orsak.


Kan leda till depression

– Om du utsätts för långvarig stress kan du bli mer ångestkänslig, stressen kan bli droppen som får bägaren att rinna över, säger Jan Bergström, psykolog, psykoterapeut och forskare.
Stress och ångest kan i sin tur leda till en depression. En annan vanlig orsak är att du är med om en svår förlust eller kris, till exempel att du blir arbetslös eller förlorar en nära anhörig. Sorgen blir inte bara en tillfällig jobbig situation utan övergår i en depression.
Om du har ångest eller en depression kan du behöva mediciner, men många blir hjälpta av terapi. Kognitiv beteendeterapi är effektiv, framör allt mot ångest. Besvären blir oftast mindre eller till och med försvinner helt. En mildare depression kan också gå över av sig själv på några veckor. I vilket fall är det bra att se över din livssituation för att förhindra att du drabbas igen.


 

Mindfulness

– Fundera över om du har mycket som stressar dig. Det är viktigt att kartlägga hur ditt liv ser ut och vilka beteendemönster du har för att kunna förändra dem.
Det är bra om du berättar för dina närstående hur du mår, både för att du ska må bättre och för att de ska kunna hjälpa dig.
Yoga, avslappningsövningar eller mindfulness är andra saker som kan vara effektivt om du inte har alltför allvarliga problem eller som en del i din behandling. Det kan också hjälpa till att förhindra återfall. Försök också att bryta inaktivitet, fortsätt med dina aktiviteter och att träffa dina vänner. Gör helt enkelt saker som du vet att du brukar må bra av.

Av erikacarpediem - 10 april 2011 22:42

                                                  
               8 PORT


500 g Morötter

50 g Ingefära

1 Vitlöksklyfta

1 msk Olja

4 dl Mjölk

3 msk Grönsaksfond


10 cm purjolök

300 g Tofu eller Fetaost

1 dl kokta Linser



  GÖR SÅ HÄR:

1) Skala morötterna, ingefäran & vitlöken. Skär morötterna i mindre bitar, riv ingefäran & hacka vitlöken.


2) fräs det skurna & ingefärani oljan i en kastrull. Blanda ner 4 dl vatten, mjölk & fond & låt koka tills allt är mjukt. Mixa soppan slät.


3) Skiva purjolöken mycket tunt & tärna osten. Häll av linserna, skölj dom & låt rinna av.


4) Blanda purjolök med ost & linser & servera soppan


Av erikacarpediem - 10 april 2011 19:33

Ja kampen om att vilja leva är svag & liten inombords. Varför just jag? Ja, Varför?

vill leva, se min underbara son växa & bli äldre. Men kommer jag orka? Just nu vet jag ingenting.

alla i min omgiving säger att jag är stark, men där måste jag vara ärlig & säga nej jag är inte STARK. Jag må ha gått igenom alla jobbiga kval från barndom till idag & en sak har ALLTID stoppat mig från att göra det dumma & oförlåtliga. Att avsluta mitt pessimisstiska liv.

Ett liv som jag inte längre orkar leva. Ett liv fyllt att ångest & smärtor inombords.



                         



                                                  
         

Av erikacarpediem - 10 april 2011 19:29

 
 
Erika din ängel idag är:
Raziel är den Ängel som hjälper oss att förstå esoteriska och andliga läror. Raziel är Änglarikets alkemist, och finns där, för att hjälpa oss att förstå det som skiljer sig från det normala. Han hjälper oss också att utveckla vår vänstra hjärnhalva och vardags tänket. Om du söker djup spirituell kunskap, be Raziel att visa sig i dina drömmar. Du kan resa med honom i dina drömmar till platser av lärdomar. Raziels aura bär alla regnbågens färger

Av erikacarpediem - 9 april 2011 21:48

Saknar dig enormt mycket

Längtar efter att få höra din röst

Ingen av oss förtjänar att må som vi gör

Vi borde få va lyckliga

Varför har lyckan flygit sin kos från våra själar?

Ingen av oss vet svaret

Älskar dig Söstra mi

Saknar dig söstra mi

Du är där & jag är här

Älskar dig söstra mi

Saknar dig söstra mi



Presentation


Tjej på 26 år!!

Tar dagen som den kommer
Följ min resa från sjuk till frisk



Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Vad ska jag blogga om
 D jag känner för
 Citat
 Hälsa
 Mode

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Länkar

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25 26 27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards