CARPE DIEM

Alla inlägg under januari 2010

Av erikacarpediem - 5 januari 2010 08:31

Detta drabbas vi nog alla av ibland eller ofta.

 

Jag får ALLTID dåligt samvete då jag gjort något mot någon i min närhet.

 

Får dåligt samvete när jag snäst åt min vännina då jag inte vill prata med henne.

Får dåligt samvete när jag glömt bort att fixa en sak som någon bett mig om.

Får dåligt samvete när jag  inte hållit vad jag lovat till någon.

 

Jag ber personen om ursäkt som jag gör fel mot.

 

Detta är tre saker som får mig att få dåligt samvete

Skulle kunna göra listan lång, men känner inte för det.

 

Hur jag mår när jag får  dåligt samvete? Blir nedstämd, ingen lust med något & ibland  ont i magen.

 

Får inte ni dåligt samvete mina läsare?

Hur mår ni då?

Vad gör ni för att må bättre?


Andra som skrivit om samma ämne:

 

Sossesa

 

Tigilove

 

Muffin

 

 

AtroCious

Av erikacarpediem - 4 januari 2010 11:46

Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder

 

M. von Platen

Av erikacarpediem - 3 januari 2010 15:25

 * Vad innebär en vårdnadsöverflytt?

 

Innebär att den juridiska vårdnaden flyttas över från dom boilogiska föräldrarna till familjehemsföräldrarna.

Detta sker tre år efter att barnet flyttats från sina biologiska färldrar till ett familjehem.

Föräldrarna får betala halva underhållsstödet var till försäkringskassan & dessa 1273 drar socialtjänsten av från familjehemmets omkostnadsdel.

 

 * Hur går det till?

 

Första mötet:

Handläggaren på socialen pratar med både familjehemsföräldrarna & dom  biologiska föräldrarna om saken & frågar hur alla ställer sig till saken.

Förklarar i stora drag vad det är för något.

 

Andra mötet:

Ett djupare samtal om vårdnadsöverflytt, vad det innebär & om man går med på det frivilligt eller man säger nej till saken.

 

 

Tredje mötet:

Varför man går med på det frivilligt

 

barnet är tryggt hos familjehemmet

Dom biologiska föräldrarna är trygga med familjehemsföräldrarna.

 

Under mitt andra möte fick jag så pass bra information om saken att jag gick med på det frivilligt.

Socialsekreterarna blev häpna & sa att de aldrig varit med om något liknande innan.

 

Går man inte med på saken frivilligt blir det en jobbig rättegångsprocess som drar ut på tiden med överklagande till nästa instans.

Går man med på det frivilligt blir det en lugnare rättegångsprocess med både biologiska föräldrar & familjehemsföräldrarna där alla parter får frågor från domaren.

 

 

Bakgrund: 

 

Det hela började med att han omhändertogs den 13/5-05.

Han placerades 1 juli 2005 hos Ludvigsson

Hösten 2006 ansökte jag om att få vårdnaden om honom igen, utredningen avbröts, varför vet jag inte & har slutat fråga om saken.

Förra året på våren ansökte jag åter igen om att få vårdnaden om honom.

Denna gången var utredningen tuffare, med en psykologutredning då socialen ville veta hur jag mådde psykiskt & vilka eventuella brister jag hade.

Det fram kom i psykologen utredning att jag inte kan se tillbaka på det som varit eller se framåt i tiden, är i nuet , men på ett sätt inte.

Så i början av september blev jag kallad till socialen för genomgång av utredningen.

Handläggaren som hade gjort utredningen börjar med att säga att min son är trygg där han är osv.

Sen kommer hon in på att omhändertagandet var frivillgt men även ett tvång från deras sida.

Jag fick inte fram ett ord. Sedan börjar hon prata om detta med vårdnadsöverflytt.

Då kommer tårarna & det ända jag ville va att få gå till dagverksamheten som jag är på tre dar iveckan.

En persdonal såg hur jag mådde då jag kom & tog mig direkt, vi gick ner till källaren & pratade om det som blivit sagt under mötet.

 

 

Mina tankar:

Första tankarna efter mötet då jag fick veta att dom ville göra en vårdnadsöverflytt

Hur går det till?

Umgängena hur blir dom?

Ska familjehemsmamman ta över umgängena & våran kontaktperson försvinner?

tänk om något händer honom? Kommer jag att få veta det direkt eller efterhand?

Tänk om familjehemsmamman sätter käppar i hjulet? Ringer & säger " Nej du får inte träffa honom imorgon"

 

 

 

Att sitta här & skriva ner allt som hänt dom senaste månaderna är otroligt jobbigt, tårarna bränner innför ögonen & försöker tränga sig fram.

hur jag mår psykiskt tänker jag inte nämna.

 

 

 

 

 

 

Av erikacarpediem - 2 januari 2010 10:32

     

 

 

Googlar man på ordet viktuppgång, får man 2-3 träffar resten ärom viktminskning- Gaah 

   

 

 

Varför finns det så många sidor om viktminskning & få sidor för oss som VILL upp i vikt?

 

Irriterar säkert jättemånga överviktiga, men tror ni jag bryr mig? NEJ inte för fem j-vla ören

Det är fan i mig på tiden att vi som vill upp i vikt tar våran plats på nätet.

 

Bort med MÅNGA viktminskningssidor  & in med Massor av sidor för oss som VILL upp i vikt   




Av erikacarpediem - 2 januari 2010 07:48

Det finns hur många kurer som helst mot hicka, mer eller mindre verksamma...Prova själv nästa gång du drabbas.

 

* Häll lite ättika på en sockerbit & sug på den

 

* Häll en kopp kokande vatten över 1 tsk torkade dillblad & låt det dra i 10 minuter. Dricks svalt i små klunkar

 

* Drick ett glas vispgrädde

 

* Svälj en liten tesked strösocker

 

* Stoppa fingrarna i öronen & drick ett glas vatten med sugrör

 

* Svälj en tesked vinäger

 

* Ta en tesked rårörd hallonsylt

 

* Håll andan så länge du kan

 

* Rör ut lite lingonsylt i ett glas mjölk & drick

 

* Drick ett glas vatten baklänges; från den kant på glaset som vetter från dig

 

* Häll en kopp kokande vatten över 1 krm dragon, 1 tsk dill & låt dra i några minuter. Dricks varmt

 

* Få någon att skrämma dig

 

 

 

 

 

Av erikacarpediem - 2 januari 2010 07:07

De flesta av oss har väl ganska trångt med burkar & kartonger i skafferiet som gör det svårt att överblicka vad som finns hemma eller inte.  Börjar man titta har man ofta en hel hop skrymmande kartonger med bara en handfull makaroner, linser eller couscousgryn kvar i botten.

Mitt tips är att hälla .över de små slattarna i plastpåsar eller burkar & kasta kartongerna. Riv loss tillagningsinstruktionerna först & kanske bäste före datumet & släppa ner dem också.

Samla sedan alla mindre påsar & burkar i t.ex en tom skokartong som du tar för vana att leta i när du ska se efter vad som finns.


Tipset kommer ifrån boken "Snabba billiga matboken"



Ett annat tips är att göra listor på det som finns på varje hylla i skafferiet, där man anger når listan gjordes & hur många det finns av varje sak, då man använder t.ex en burk krossade tomater, stryker man antalet man skrev från början & på så vis har man koll på när det är slut.

Av erikacarpediem - 1 januari 2010 21:25

Så här såg min arbetsplats ut innan, datorn tog upp all plats & miniatyrer fick jag sitta i köket & göra.


 



Så här ser arbetsplatsen ut nu

  

  

Presentation


Tjej på 26 år!!

Tar dagen som den kommer
Följ min resa från sjuk till frisk



Fråga mig

3 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Vad ska jag blogga om
 D jag känner för
 Citat
 Hälsa
 Mode

Sök i bloggen

Arkiv

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik

Kategorier

Länkar

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Bloggerfy


Ovido - Quiz & Flashcards